Moderna inköp - Nyckeln till ökad lönsamhet

Att hantera sina inköp av varor och tjänster professionellt är oerhört centralt för att skapa, bibehålla och öka lönsamheten för alla företag och organisationer. De företag som bäst hanterar inköpen, kommer att klara sig bättre än sina konkurrenter. Motiverade, kompetenta inköpare och inköpsavdelningar som är proaktiva är i många fall skillnaden mellan vinst och förlust för många företag. Med den här utbildningen får du en konkret verktygslåda för lyckade, lönsamma och professionella inköp.

Moderna inköp - Nyckeln till ökad lönsamhet

Nivå Start: För dig som är ny inom området

Att hantera sina inköp av varor och tjänster professionellt är oerhört centralt för att skapa, bibehålla och öka lönsamheten för alla företag och organisationer. De företag som bäst hanterar inköpen, kommer att klara sig bättre än sina konkurrenter. Motiverade, kompetenta inköpare och inköpsavdelningar som är proaktiva är i många fall skillnaden mellan vinst och förlust för många företag. Med den här utbildningen får du en konkret verktygslåda för lyckade, lönsamma och professionella inköp.

Målgrupp
Utbildningen vänder sig till dig som arbetar med någon form av inköp av varor, material och tjänster, på hel- eller deltid, minska bolagets risker. Intresse att påverka kvalitén i leveranser, skapa ett bättre förhandlingsläge och till dig som leder/påverkar inköpsfrågor.

Utbildningens mål
Utbildningen ger deltagaren en förståelse för hur stor påverkan inköpet har på företagets resultat och utveckling. Deltagaren får kunskap om hur man på ett strukturerat sätt genomför professionella inköp och förhandlar fram bästa avtalet med sin leverantör.

 

Innehåll
Teoretiska genomgångar varvas med praktiska genomgångar och tillämpningsövningar:

  • Grunderna i modernt, professionellt inköp av varor, material och tjänster.
  • Inköpsteknik - Inköpets strategiska roll i företaget.
  • Ekonomiska termer som kommer in i inköparens vardag.
  • Den strukturerade inköpsprocessen - nyckeln till framgång.
  • Planeringsmodeller, enkla checklistor som du kan använda efter utbildningen.
  • Inköparens marknadsanalys och leverantörsbedömning.
  • Spendanalys - vart spenderar du och företaget era pengar - att hitta dolda kostnader.
  • Förhandlingsteknikens taktik/strategi – Hur förbereder vi oss på bästa sätt?
  • Skapa din optimala förhandlingsprocess där information, tid och makt kommer till sin rätt.
  • Inköparens verktygslåda - Grundverktygen för dagens inköpare.
  • Lär dig att känna igen tips och tricks och du själv behåller rätt förhandlingsposition.

 

Oavsett vad du köper in, och oavsett om du köper mycket eller lite så kommer du efter denna utbildning att spara och tjäna pengar åt ditt företag eller din organisation. Du kommer dessutom att få en ökad kontroll över dina inköp, och därmed ett roligare och mindre stressigt jobb. Självklart kan denna utbildning ge dig goda insikter som arbetar med försäljning, hur är strukturen uppbyggd i de flesta inköpsavdelningar m.m.

Sofia Lampa

Sofia Lampa

Affärsutvecklare.
Placeringsort: Luleå.
Mobiltelefon: 070-251 19 44
sofia.lampa@iucnorr.se

Avgift: 
1 500 kr ex moms/person. Vi behöver minst 6 stycken deltagare för att genomföra utbildningen. OBS! Anmälan är bindande men kan överlåtas till annan person inom organisationen.

Kursledare: Jan Arvidsson.
Jan har arbetat aktivt med inköp och förhandlingar sedan 1994.

Anmäl dig senast 26 mars.